Teplomer ukazuje -2, -5 alebo -8 °C a váš automobil zdobí inovať po ľadovej noci? Túto situáciu poznáme hádam všetci! Čelné sklo pokrýva hustá vrstva námrazy a dvere sú dokonalo primrznuté. Vo vnútri však ktosi spúšťa motor…
Nezáleží na tom či je jar, leto, jeseň alebo zima! Presne takáto situácia sa odohráva v klimatickej komore spoločnosti ŠKODA AUTO, kde prebieha skúška funkcií vykurovacej sústavy.
Testovanie po celý rok
Vďaka klimatickej komore sa testy na vykurovanie vozidiel ŠKODA môžu naozaj vykonávať po celý rok! Konštruktéri už nemusia čakať na to, kým teploty niekde na severe Európy klesnú pod nulu a testovanie uskutočnia v areáli prísne stráženom pred zrakmi zvedavých fotoaparátov. Jednoducho autá otestujú v klimatickej komore ŠKODA AUTO.
Podmienky v klimatickej komore
Aké charakteristiky musí spĺňať klimatická komora škoda auto? V prvom rade musí byť poriadne uzatvorená a všetko dokonale utesnené. Konštruktéri nechajú automobil v komore, aby ho zmrazila. Na čelné sklo sa pomocou dýz nanáša presné množstvo vody, ktorá sa premení na poriadnu vrstvu ľadu. Toto mrazenie prebieha celých 12 hodín pri teplote -20 ° C.
Aký to má všetko zmysel?
Mrazenie nie je len zábavkou technických pracovníkov, ale má svoj význam. Konštruktéri takýmto spôsobom simulujú mrazivé ráno v extrémnych podmienkach. Následne overujú schopnosť vykurovacieho systému ohriať interiér pri chode motora na voľnobeh.
Celý tento zložitý a mimoriadne náročný proces prebieha tak, aby aj pri bol dvadsaťstupňovom mraze zaistený výhľad z čelného skla – viditeľnosť na 80 % v priebehu 40 minút. Všetky postupy sú prísne kontrolované špeciálnou termokamerou, vďaka ktorej majú konštruktéri presnú predstavu nielen o tom, ako sa čelné sklo ohrieva, ale aj o topení zamrznutej plochy.
Simulácia všetko urýchli a uľahčí
Na tieto účely sa v ŠKODA AUTO špecializuje celý tím ľudí z oddelenia internej aerodynamiky. Vedci si najprv vždy vytvoria trojrozmerný výpočtový model a simulujú v ňom prúdenie vzduchu v interiéri. Výstupom je tlakové a rýchlostne pole určujúce, kde a ako pôsobí vzduch a ako rýchlo prúdi. Cieľom následnej komfortnej skúšky je overiť rýchlosť a účinnosť vykurovacieho systému vyhriať interiér.
Zdĺhavý, no pedantný proces
Testovanie v klimatickej komore je náročné nielen na prípravu, ale aj na čas a financie. Koľko pri takejto kontrole strávia konštruktéri času? V tomto prípade platí staré dobré príslovie, že „pomaly ďalej zájdeš“, preto celé toto testovanie trvá spravidla dva dni. Dokonalé primrznutie vozidla by sa predsa nemalo zbytočne uponáhľať! V prípade nedostatočne nasimulovaných podmienok sa však prípravy môžu jednoznačne predĺžiť.
Vykurovanie interiéru nášho auta považujeme počas chladných dní za úplnú samozrejmosť. Súčasne si však neuvedomujeme, že vývoj a testovanie kúrenia je mimoriadne náročná disciplína, pri ktorej hocikedy doslova mrzne úsmev na perách. V prípade ŠKODA AUTO si však môžete byť istí, že vás nesklame!