Skip to main content

Zima sa v posledných dňoch predviedla v celej svojej kráse a väčšina našej krajiny je pokrytá snehovou prikrývkou.S autami ŠKODA 4×4 sa však mrazivej zimy nemusíte báť. Ako však zvládnuť jazdenie po takejto nedokonalej vozovke? Je to jednoduché! Stačí dodržiavať pár základných pravidiel.

 

Základom sú zimné pneumatiky

Prezúvanie letných pneumatík za zimné by ste si nemali nechávať na poslednú chvíľu. V momente, kedy už prvý sneh napadol a dážď na cestách zamŕza, je neskoro premýšľať nad prezutím. Zimné pneumatiky sú polovicou úspechu pri problémoch na cestách spojených s nepriaznivým počasím.

 

 

Plynulosť jazdenia

Keďže vozidlo má v zime tendenciu šmýkať sa oveľa viac ako v letných mesiacoch, a to až o 70 %, volant je nutné ovládať mimoriadne citlivo. Odporúča sa vyhýbať najmä trhavým a prudkým pohybom.

 

Brzdite dlhšie a plynulo

Aby vaše auto neskĺzlo do šmyku, je dôležité rýchlo nepúšťať spojku, pretože vtedy môžu kolesá prešmykovať. V zákrutách je potrebné jazdiť bez použitia plynu a najlepšie urobíte, ak si auto pribrzdíte ešte pred zákrutou, teda na rovnej vozovke.

 

Dostatočný odstup

Brzdná dráha je v zime kvôli klzkej vozovke oveľa dlhšia ako počas dní, kedy je suchá. Preto musíte počítať aj s možným šmykom pri náhlom zabrzdení vozidla pred vami. Dôležitou radou pri jazde v zime je preto predvídavosť a dostatočný (niekoľkonásobný) odstup od okoloidúcich áut.

 

Nižšia rýchlosť

Opatrnosti nie je nikdy dosť, a to platí najmä v zime. Z tohto dôvodu by ste mali rýchlosť na cestách zminimalizovať na toľko, aby ste predišli možným komplikáciám. Avšak, pozor! Nie je však vhodné jazdiť ani priveľmi pomaly, aby ste nestratili potrebnú rýchlosť, neuviazli v snehových jazykoch a závejoch, a zároveň neobmedzovali ostatných vodičov. Pri jazde do kopca je potrebné udržiavať permanentnú rýchlosť.

 

 

Zahriatie motora

Podobne ako to bolo v prípade plynulosti riadenia, citlivo je potrebné zaobchádzať aj pri používaní vozidla v čase, kedy stálo dlhšie a bez pohnutia. Všetky komponenty vozidla, ako motor, prevodovka a časti podvozku, sú v zime vplyvom mrazu omnoho viac namáhané než v lete. Preto je potrebné ich najprv dostatočne zahriať a až potom vystavovať námahe.

 

Parkovanie

Pozor by ste si mali dať aj na parkovanie. Nenechávajte svoje vozidlo odstavené v zákrutách, vyhnete sa tak poškodeniu inými vozidlami v šmyku. Svoje vozidlo neodstavujte ani v kopcoch, pri vodných plochách, v blízkosti hlavných komunikácií a železničných pricestí. Ani miesta pod stromami či cencúľmi nemusia byť veľmi bezpečné. V čase fujavice by mohli spadnúť a poškodiť vaše vozidlo.

 

 

 

Čo robiť, ak ste už zapadli?

V prípade, že ste do nejakého menšieho záveja zapadli, môžete sa z neho dostať aj bez cudzej pomoci. Stačí, ak zaradíte rýchlosť a jemným pridávaním plynu, sa hojdavým pohybom vozidla dostanete zo šlamastiky. Pomocou by malo byť aj použitie snehových reťazí. Ak vo vašej výbave reťaze nemáte, pomôcť si môžete ihličím, menšími konármi či pieskom, ktoré naukladáte pod pretáčajúce sa kolesá. Vyvarujte sa prudkému šliapaniu na plyn! To by mohlo vašu situáciu len zhoršiť.

 

Čo robiť, ak ste dostali šmyk?

  • Okamžite dajte dolu nohu z plynového pedála,
  • zošliapnite spojkový pedál,
  • pri vozidlách s manuálnou prevodovkou sa snažte vyrovnať kolesá v smere šmyku,
  • keď sa vám podarí vyrovnať kolesá, jemne pribrzdite (auto najlepšie brzdí, keď sú kolesá v smere šmyku),
  • ak máte vozidlo s automatickou prevodovkou, zvládnutie šmyku závisí len na práci rúk s volantom,
  • nepridávajte plyn a neskáčte bezhlavo na brzdu.

 

Zdroj
text: skoda-storyboard.com
foto: skoda-storyboard.com