Elektromobil, hybridné elektrické vozidlo, elektrické vozidlo na palivový článok, batériové elektrické vozidlo… Aj vy sa občas ocitneme v tomto labyrinte rozličných typov vozidiel? Elektrické vozidlo je rozsiahly pojem.
Elektromobily
Vo svojom najširšom zmysle zahŕňajú každé auto používajúce elektromotor na pohon. Svoju elektrinu získavajú predovšetkým z nabíjacích miest a ukladajú ju do batérií. Príkladom tohto typu elektrického vozidla je pripravovaná elektrická ŠKODA CITIGO.
Elektrické vozidlo na palivové články
Podobne ako elektromobily na elektrický pohon, má toto vozidlo iba elektromotor. Na skladovanie a odoberanie elektrickej energie používa inú metódu. V elektrických vozidlách na palivové články je trakčná batéria nahradená vodíkovou nádržou a súborom palivových článkov. V nich chemická reakcia transformuje vodík na elektrinu a vodnú paru. Môže to znieť ako veľmi sľubné riešenie, ale vzhľadom na zložitosť dizajnu a výrobné náklady, ostáva vodík ešte hudbou ďalekej budúcnosti.
Hybridné elektrické vozidlá
Čo robí hybridné elektrické vozidlá iné ako klasické elektromobily? Je to elektrický pohon, pretože ich elektromotor je stále sprevádzaný spaľovacím motorom. Tento typ ilustruje pripravovaná ŠKODA SUPERB. V zásade existujú dva spôsoby, ako ich rozčleniť. V prvej metóde sa klasifikujú podľa nastavenia pohonu a hybridy rozdelené na výkon.
- Sériový hybrid je vždy napájaný výlučne elektromotorom. Spaľovací motor je len na dobíjanie batérií. Tento hybrid sa dostáva do popredia v mestskej premávke a predovšetkým v jazde typu „stop-and-go“, kde sú spaľovacie motory konvenčných automobilov menej účinné.
- Paralelný hybrid môže byť poháňaný buď samotným spaľovacím motorom, samotným elektromotorom alebo obidvoma kombinovanými. Je to efektívnejšie ako sériový hybrid pri vyšších rýchlostiach, keď môže v prípade potreby čerpať z potenciálu, ktorý ponúka dvojmotorové kombo.
- Power-split hybrid prepína medzi sériovým a paralelným režimom, aby sa využili výhody každého z nich. To znamená, že môže byť poháňaný len elektromotorom, len spaľovacím motorom alebo kombináciou oboch.
Hybridné elektrické vozidlá podľa stupňa hybridizácie
- MICRO hybrid sa od bežného motorového vozidla s vnútorným spaľovaním odlišuje jeho štart-stop systém a regenerácia brzdovej energie. Mikro hybrid využíva túto regenerovanú energiu na dobíjanie 12V batérie. Výsledkom toho je zníženie spotreby paliva spaľovacím motorom, a tým aj zníženie emisií CO2.
- MILD hybrid je síce vybavený elektromotorom, ale stále používa spaľovací motor na poháňanie kolies počas každej jazdy. Úlohou elektromotora v doprave je pomáhať motoru s vnútorným spaľovaním, napríklad pri rozbiehaní alebo akcelerácii. Má tendenciu byť sprevádzaný pomocnou batériou s väčšou kapacitou elektriny na zvýšenie regeneratívneho brzdenia. Tým sa ďalej zvyšuje efektívnosť využívania palív, čím sa znižujú emisie CO2.
- PLNÝ hybrid je poháňaný výlučne elektrickým pohonom. Jediným obmedzujúcim faktorom je kapacita batérie!
- PLUG-IN hybrid je z technického hľadiska v podstate plne hybridný s extra technológiou. Rozdiel medzi plnohodnotným hybridom a plug-in hybridom spočíva v tom, že batéria celého vozidla s hybridným pohonom sa nabíja výlučne prostredníctvom regeneratívneho brzdenia alebo spaľovacieho motora. Zatiaľ čo rozšírený trakčný akumulátor hybridného pohonu sa dá nabíjať aj z akumulátora napájacej zásuvky alebo nabíjacej stanice. Výsledkom je, že v týchto dňoch môže obyčajne pokryť 50 km na elektrickú energiu bez toho, aby sa musel zapáliť spaľovací motor. To sa stáva obzvlášť významnou výhodou v mestských centrách. Jedným z významných dôsledkov tohto systému je, že generuje najnižšie emisie CO2 z vyššie uvedených hybridných technológií. Do tejto kategórie patrí nadchádzajúci SUPERB, ktorý bude mať verejnú premiéru v roku 2019!
Zdroj: www.skoda-storyboard.com