Zima nám už zaklopala na dvere a dala o sebe vedieť. Rozkreslila krásne vzory na čelné sklá našich automobilov a upozornila na to, že počas najbližších mesiacov si musíme dať pozor na svoje zlozvyky na cestách. Nájdete tu aj tie vaše? Pozor na ne.
Jazda na letných gumách
Zdá sa to viac ako vtip než realita, no na cestách stále stretnete vodičov, ktorí sa na zimu nepripravili dôkladne. Babie leto niektorých neprinúti myslieť na výmenu pneumatík a v zime nestihnú dohnať zameškané. Reč je najmä o sviatočných vodičoch, ktorí svoje auto prevetrajú iba párkrát v roku. Nedopustite sa rovnakej chyby a prezujte svoje auto ešte pred prvými mrazmi. Veríme, že dôvod písať nemusíme.
Rozbiehanie sa pri vysokých otáčkach
Ranná poľadovica, vrstva snehu a kolesá bez reťazí. To veru nie je najideálnejšia kombinácia na rýchly „odpich“ zo štartu. Myslite na to pri rozbiehaní sa, obzvlášť, ak stojíte v križovatke a idete sa zaradiť do priľahlej cesty. Vysoké otáčky spôsobujú rýchly točivý moment kolies. V zime je práve toto dôvodom viacerých dopravných kolízií. Na klzkej vozovke sa kolesá pretáčajú a auto môže vybočiť zo smeru jazdy.
Ako sa teda rozbiehať správne, aby som neuškodil svojmu vozidlu ani ostatným účastníkom premávky? Ideálne je plynulé rozbiehanie tak, aby nedošlo k pretočeniu kolies na mieste. Snažte sa vozidlo nevyháňať do otáčok nad 1500 ot./min. a preraďte do vyššej rýchlosti. V zime platí staré známe pravidlo: Pomaly ďalej zájdeš.
Drastické zahrievanie motora v mraze
Mnoho vodičov myslí každé ráno, že najdôležitejšou časťou jazdy do práce je oškrabanie okien od mrazu či očistenie čelného skla od snehovej prikrývky. Už len nakopnúť motor a zošliapnuť plyn na podlahu, nech sa rýchlejšie rozkúri.
Na prvý pohľad sa síce zdá, že veľký výkon motora a vyššie otáčky rýchlejšie zohrievajú vozidlo. Opak je však pravdou. Motor auta je pred jazdou veľmi chladný. Rýchle zahriatie môže poškodiť jeho pohyblivé časti, ktoré potrebujú istý čas na aklimatizáciu. Aj tu platí pravidlo: Jazdite na čo najnižších možných otáčkach, ak to dopravná situácia dovolí. Obzvlášť to platí pri dieselových motoroch. Napriek tomu naším zákazníkom odporúčame nechať svoje vozidlo naštartované na voľnobehu po dobu 5-10 min. Takže už zajtra ráno, keď naštartujete svoje auto, myslite na tento dôležitý bod. Ušetrí vám veľa peňazí do budúcna.
Keď je brzdenie nebezpečné
Samozrejme, nemyslíme to doslovne. Zima na Slovensku predstavuje cesty pokryté ľadom. Námraza je v niektorých mestách taká intenzívna, že by sa na nej nestratili ani slovenskí hokejisti v korčuliach.
Kým v lete dokážete prudko spomaliť svoje vozidlo, v zimnom období vás takéto brzdenie a náhla zmena rýchlosti môžu stáť nehodu. S týmto problémom mávajú spravidla začínajúci šoféri. Skúsenejší už vedia, že tou najlepšou možnosťou je kombinácia bŕzd a podraďovanie. Inými slovami, aj motor dokáže spomaliť vozidlo.
Stačí, ak pred zákrutou mierne pribrzdíte a podradíte do nižšieho stupňa. Chod motora spôsobí to, že vozidlo spomalí bez nutnosti použitia bŕzd. Vďaka tejto šikovnej kombinácii môžete ľahko predísť šmyku.
Využívajte svetlá počas zimy adekvátne
Aj vy máte v garáži auto s možnosťou automatického svietenia? Vozidlo podľa počasia vyhodnotí, ktoré typy denného svietenia použiť. V zimnom období sa ale radšej spoľahnite na vlastný úsudok.
Hustá hmla či sneženie nebývajú žiadnou výnimkou. Preto sa uistite, s akým režimom svietenia vchádzate na vozovku. Dajte v zime prednosť stretávacím svetlometom a nebojte sa použiť hmlovky za zníženej viditeľnosti. Tú môžu spôsobiť hustá hmla, dážď či silné sneženie. V takomto prípade nezabudnite, že hmlovky máte aj na zadných svetlách. Veď ako sa hovorí, na ceste nie sme sami.