Skip to main content

Myslíte si, že po úspešnom zvládnutí autoškoly sa z vás automaticky stáva dobrý šofér? Boli by ste prekvapení, koľko vás toho na cestách ešte čaká. Tak či onak, nie len noví šoféri často zabúdajú na jednoduché pravidlá cestnej premávky. Nik učený z neba nespadol a aj majster tesár sa niekedy utne. Pozrite si, s čím majú slovenskí šoféri najčastejší problém na cestách.

V tomto článku sa nevenujeme základným nastaveniam volantu či spätných zrkadiel. Pozrieme sa na situácie na cestách, ktoré sa najčastejšie spomínajú v rôznych diskusných fórach ako zlozvyky zakotvené aj u skúsených šoférov. Niektoré z nich potvrdili v rozhovoroch pre médiá aj samotní dopravní policajti či inšpektori. Schválne. Nájdete sa medzi nimi?

1. Vysoká rýchlosť

Áno, je veľmi lákavé zošliapnuť plyn na podlahu a nechať sa unášať pekelným strojom. Nezabúdajte, že obmedzenia rýchlosti na niečo slúžia. A nie sú dosadené náhodou. Pre každý úsek cesty môže platiť určité rýchlostné obmedzenie, ktoré tam je schválne. Každý vodič by mal rešpektovať všetky predpisy. Ako sa hovorí, radšej prísť na stretnutie o 5 minút neskôr, ako spôsobiť dopravnú nehodu či dostať mastnú pokutu.

rychlost auta2. Večný problém so smerovkami

Doľava, doprava, rovno. Každý vodič musí oznámiť ostatným účastníkom cestnej premávky zmenu smeru jazdy. A je jedno, či ste na hlavnej, vedľajšej alebo aj poľnej ceste či parkovisku. Nezabúdajte, že smerovky neslúžia vám, ale ostatným šoférom aj chodcom na to, aby vedeli svoju jazdu prispôsobiť aktuálnej dopravnej situácii. Práve nesprávne a občasné používanie smeroviek spôsobuje drvivú časť dopravných nehôd.

Ako správne používať znamenie o zmene smeru jazdy?

– vždy pri zmene smeru jazdy, a teda aj pri obiehaní vozidla

– vždy pri výjazde z kruhového objazdu

– hlavne v dostatočnom predstihu pred samotným úkonom, aby vedeli ostatní vodiči reagovať na vašu jazdu

smerovky3. Kruhový objazd nie je atrakcia

Najväčšia dilema slovenských šoférov je, kto má prednosť v situácii na kruhovom objazde. Tak schválne. Prednosť má auto, ktoré na kruhový objazd prichádza alebo to, ktoré sa na “kruháči” práve nachádza?

Ani jedna možnosť nie je správna. Totiž, to, kto má prednosť v jazde určuje vždy zvislá dopravná značka alebo pravidlo pravej ruky. Nikdy nezabúdajte, že aj keď prichádzate na kruhový objazd, sledujte si dopravné značenie. Boli by ste prekvapení, koľkokrát je cesta prichádzajúceho auta na kruhový objazd označená ako hlavná a vozidlo na kruháči musí dať prednosť. Nenechajte sa týmto zmiasť. Či už sa nachádzate na kruhovom objazde alebo k nemu len smerujete.

kruhovy objazd4. Ach, to večné zipsovanie

Dám mu prednosť? Nedám prednosť? Som v práve ja alebo on? A kto je vlastne na hlavnej? Stačí, ak sa jeden člen kolóny pomýli a môže nastať masívny problém. Vo všeobecnosti platilo, že striedavé radenie do hlavného jazdného pruhu podmieňovalo dopravné značenie. Od roku 2020 to už neplatí. Teraz musíte zipsovať aj pri bežnom zbiehaní dvoch pruhov bez takejto značky. Podmienkou zipsovania je súbežná jazda vozidiel. Inými slovami, plynulá, bez zastavenia. A teda vodiči by si mali dať bezpečný priestor na plynulé zaradenie sa do priebežného jazdného pruhu.

zipsovanie aut

5. Zapnuté hmlové svetlá

Správnemu používaniu hmlových svetlometov sme sa venovali aj my v našich blogových článkoch. Radi sa k nemu vrátime a upozorníme na tento rozsiahly problém ešte raz. Zákon hovorí, že používanie hmlových svetlometov je podmienené nepriaznivým počasím. Presnejšie definované, je to hmla, sneženie či dážď v takom množstve, že je zhoršená viditeľnosť vozovky.

Nemrhajte žiarovkami zbytočne a neosvetľujte ostatných vodičov, keď to nie je potrebné. Ako sa hovorí, pravidlá cestnej premávky sú jasne definované z konkrétnych dôvodov. Preto sa pripravte, že cestná džungľa vás naučí reagovať na rôzne situácie a práve prax z vás spraví spoľahlivých šoférov.

Želáme každému nášmu čitateľovi veľa šťastných kilometrov.