Skip to main content

Vedeli ste, že kedysi sa na štartovanie používala železná páka? Zatiaľ čo dnes nám na naštartovanie nášho auta stačí jednoduché stlačenie tlačidla na palubnej doske. Pozrime sa, akými zmenami prešlo štartovanie od uvedenia prvého automobilu značky Škoda až dodnes.

 

Laurin & Klement BSC, 1908

Štartovanie prvého auta nebolo ani zďaleka také jednoduché, ako dnes. Už jeden z prvých automobilov z dielne automobilky v mladej Boleslavi mal síce kľúčik, ktorý sa zasúval do otvoru na palubnej doske. Neslúžil však na štartovanie. Pomocou jeho otočenie došlo iba k prepojeniu elektrického obvodu. Vodič musel najprv otočiť týmto kľúčom a ručne otvoriť prívody benzínu a oleja. Až potom mohol naštartovať otočením kľuky v prednej časti auta. No a po zastavení musel vždy pootočiť kľúčik, a tým prerušiť chod motora a uzatvoriť prívody paliva a oleja.

Laurin & Klement 110, 1929

V roku 1925 sa dielňa Laurin & Klement spojili s plzenským vlastníkom a začali vyrábať prvý model auta Škoda 110. Vedeli ste, že ten už mal elektrický sklopkový štartér? Častokrát sa ale ešte stále používala aj možnosť štartovania kľukou. Okrem toho, ste v aute s karburátorom museli mať sýtič. Používal sa pri studenom štarte na vytvorenie bohatšej zmesi benzínu a vzduchu.

 

 

Škoda SUPERB 4000, typ 919, 1940

Keďže sa spoľahlivosť elektrických štartérov sa postupom času zvyšovala, kľukou sa štartovalo čoraz menej. Spolu s tým sa menil aj vizuál auta. Chrómová lišta bola decentnejšia než zvyčajne a sytič bol umiestnený v strede prístrojovej doske.

 

 

Škoda OCTAVIA, typ 985, 1960

Povojnový model OCTAVIA mala otvor na kľúč, ale aj možnosť mechanického štartu kľukou.  Tá bola súčasťou sady náradia a otvor na ňu bol ukrytý pod prednou odklopiteľnou poznávacou značkou. Sytič bol umiestnený v strede prístrojovej dosky.

 

V 60. rokoch bola zostrojená aj prvá Škoda, ktorá sa už nedala naštartovať kľukou. Presnejšie šlo o model Škoda 1000 MB, 1966. Spínacia skrinka bola premiestnená vpravo pod volant a páčka sytiča sa nachádzala medzi prednými sedadlami. A toto rozloženie interiéru zotrvalo vyše 20 rokov!

 

 

Škoda FAVORIT, 1988

Tento model bol aj posledným s mechanickým sytičom. FAVORIT mal aj naďalej motor s karburátorom, ale sytič už bol automatický. Vodičovi preto na naštartovanie auta stačilo iba otočiť kľúčom v zapaľovaní.

 

 

Škoda YETI, 2009

Štartovací kľúč bol dlhé desaťročia pevný a veľmi sa podobal bežným kľúčom do zámkov domových dverí. Na konci 20. storočia však mení svoj vizuál. Súčasťou kľúča u neskoršieho modelu Škoda FELICIA sa v roku stal imobilizér. K tomu sa pridalo aj diaľkové ovládanie centrálneho zamykanie a v roku 1999 k modelu ŠKODA FABIA aj sklopný kľúčik.

 

 

Škoda KODIAQ, 2018

Súčasné modely Škoda už využívajú najmodernejší bezkľúčový systém vstupu aj štartovania. Napríklad aj taký KODIAQ, na ktorého otvorenie vám úplne postačí kľúčik vo vrecku a na štart vozidla jednoduché stlačenie tlačidla na palubnej doske. Prvým modelom, ktorý takýto systém ponúkol, bol už v roku 2010 model SUPERB.

 

Toto, samozrejme, nie sú jediné zaujímavosti o automobilke Škoda Auto. Na našom blogu si môžete prečítať napríklad aj o jej elektrických modeloch.

 

Zdroj: www.skoda-stryboard.com