Skip to main content

Väčšina vodičov si o sebe myslí, že šoféruje dobre. Stáva sa nám často, že takmer každý majiteľ auta má nejaký „šoférsky zlozvyk“, v dôsledku ktorého si nevedomky ničí svoje auto. Či už s tým súhlasíme alebo nie, šoférovanie nie je len o umení predvídať rôzne situácie na ceste, ovládať plyn, brzdu a riadenie. Dobrý vodič musí vedieť aj to, čo autu škodíčomu sa pri riadení motorového vozidla vyvarovať. Práve preto vám prinášame 6 najväčších zlozvykov vodičov, ktorými si pomaly, ale isto ničíte svoje automobily.

 

#1 Neustále zašliapnutá spojka

Čudujete sa, prečo ste menili spojku ani nie po 100 000 km? S najväčšou pravdepodobnosťou bude chyba vo vašom štýle jazdy. V našom servise sa nám to stáva často. Niektorí vodiči nevyradia rýchlosťnevyšliapnu spojkový pedál v dlhej a pomalej kolóne, iní zasa ani keď stoja na červenú v križovatke. Avšak, omnoho horšie je, pokiaľ vodiči spojkový pedál používajú v kopci namiesto brzdy. Spojku by ste rozhodne nemali trápiť dlhými sekundami či minútami, počas ktorých vaše chodidlo tlačí na pedál. Ide o veľmi mohutný komponent a takéto zaobchádzanie v dlhodobom horizonte určite nezvládne. Spojku by ste preto v rámci možností mali používať čo najmenej.

 

#2 Ruka nepretržite na riadiacej páke

Nemáte v aute lakťovú opierku na ruku? Mnoho vodičov tento chýbajúci komponent často nahrádza radiacou pákou. Je však potrebné uvedomiť si, ako takýmto zlozvykom pri riadení škodíte prevodovke na vašom vozidle. Odkladaním ruky na radiacu páku vyvíjate tlak na tiahla, čo môže spôsobovať veľké trenie. Prevodovka sa následne priveľmi skoro a zbytočne opotrebuje. Na túto záležitosť by ste preto mali myslieť už pri kúpe auta, alebo ruku jednoducho radšej vedome položiť na volant a tento neduh odstrániť.

 

#3 Dusíte motor?

Každý majiteľ auta vie, že pohonné hmoty nie sú lacnou záležitosťou. To je aj dôvod, prečo väčšina z nás podriaďuje svoju jazdu dosahovaniu čo najnižšej možnej spotreby. Aj samotné auto vás niekedy prostredníctvom ukazovateľa preradenia nabáda na to, aby ste jazdili v nižších otáčkach. Avšak, s klesajúcimi otáčkami rastie aj tendencia motora vibrovať a tieto vibrácie sa následne prenášajú nielen na kľukový hriadeľ, ale aj na prevodové ústrojenstvo. Z dlhodobého hľadiska ale nejde o najšťastnejšie riešenie, pretože auto je občas potrebné aj výraznejšie zaťažiť. V opačnom prípade sa motor intenzívne zanáša karbónom. Takto najviac trpia motory s priamym vstrekovaním paliva.

 

#4 Dávate zabrať studenému motoru

Nezáleží na tom, či je vonku 0 °C alebo 30 °C. Pokiaľ nie je motor zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, no vy ho aj napriek tomu vytáčate, ničíte ho. A to bez ohľadu na to, či je atmosférický alebo preplňovaný. Motorový olej musí byť dostatočne zohriaty na to, aby dokázal poskytnúť dostatočné mazanie pohyblivým komponentom motora. Ste zvyknutí v zime jazdiť šetrne a nevytáčať studený motor? Rozhodne vám odporúčame dôsledne sa držať tejto metódy aj v lete!

 

#5 Nepoužívate parkovaciu brzdu

Zaparkovali ste v kopci a nezatiahli ste ručnú brzdu? V tom prípade padne celá záťaž v prípade automatickej prevodovky na parkovací prevod. Ak vaše auto disponuje manuálnou prevodovkou, záťaž poputuje na prevod, ktorý ste sa rozhodli zaradiť. Tieto dva javy určite neprospievajú ložiskám prevodovky, ale ani rozvodom motora.

 

#6 Brzda dole kopcom

Jednoduchá rada, nerobte to! Tento zlozvyk môže viesť k prehriatiu brzdových platničiek a kotúčov. My vám radšej pri jazde z kopca odporúčame, aby ste namiesto neustáleho tlačenia na brzdový pedál zaradili nižší prevodový stupeň a nechali motor, aby sa brzdil sám. Samozrejme, iba v rámci bezpečnej jazdy.

 

Teraz pre vás máme len jedinú otázku. Robíte tieto chyby pri riadení motorového vozidla aj vy? Objednajte sa do servisu prostredníctvom nášho online rezervačného formulára a nechajte si skontrolovať vaše vozidlo profesionálnymi automechanikmi. Vaše auto sa vám bez pochyby poďakuje!