Skip to main content

Práve obdobie, kedy sa konajú najprestížnejšie cyklistické preteky Tour de France, láka na cesty množstvo amatérskych cyklistov. Ak ste aktívny vodič na ceste, určite viete, že počas tohto obdobia musíte byť omnoho viac ostražitý. ŠKODA je rekordný počet rokov hrdým sponzorom cyklistických pretekov. Preto vám ponúkame niekoľko rád, ako sa vyvarovať nehodám a možným kolíziám na cestách bez ohľadu na to, či ste vodič alebo cyklista.

 

Minimálna bezpečná vzdialenosť

Predbiehanie sa môže na prvý pohľad javiť ako úplne jednoduchá vec. Až kým sa netýka neskúseného cyklistu alebo šoféra. Preto je mimoriadne dôležité vždy udržiavať bezpečnú vzdialenosť od cyklistov.

 

Všeobecne platí, že vodiči musia predbiehať tak, aby neohrozili ostatných účastníkov cestnej premávky. V niektorých krajinách, ako Francúzsko, Španielsko, Belgicko či Austrália, majú zákony a predpisy stanovujúce minimálnu bezpečnú vzdialenosť pri predbiehaní na 1,5 metra.

 

Reflexné prvky cyklistov

Analýzy Výskumného centra dopravnej bezpečnosti ŠKODA dokazujú, že vážne nehody medzi cyklistami a automobilmi sa väčšinou udejú v nočných hodinách. Navyše, väčšinou ide o kolízie na rovných cestách mimo miest.

 

Dôležitú úlohu pri kolíziách na ceste zohráva najmä rýchlosť vodičovzlá viditeľnosť, resp. svietivosť cyklistov. Vodiči motorových vozidiel by preto mali stlmiť osvetlenie na displeji palubnej dosky, prípadne mobile.

Čo by ale mali spraviť samotní cyklisti? 

Pre vlastnú bezpečnosť by cyklistom nikdy nemali chýbať zadné svetla s minimálnou svietivosťou 100 lúmenov a predným ešte silnejším. Napriek tomu, že sa osvetlenie týka najmä noci, počas dňa je odporúčané použiť aspoň režim blikania. Podľa neho šoféri dokážu najskôr rozlíšiť cyklistu od okolitého prostredia.

 

Reflexné prvky

Okrem osvetlenia je veľmi dôležité aj oblečenie. Zatiaľ čo najlepšou voľbou v dennom svetle sú fluorescenčné farby, v noci by to mali byť vysoko viditeľné komponenty odrážajúce svetlomety automobilu. Najúspešnejším prvkom sú reflexné pásy na členkoch cyklistov, pretože sa pohybujú nahor a nadol a ľahko zachytávajú pozornosť vodiča.

 

Dávajte pozor na dvere

Ak ste zaparkovali blízko cyklistického chodníka alebo pozdĺž cesty pre motorové vozidlá, mali by ste sa okrem bežnej kontroly spätného zrkadla obzrieť, či okolo vás neprechádza cyklista. Takejto „zrážke“ s cyklistom najlepšie zabránite využitím tzv. holandského dosahu. O čo ide?

 

Pri vystupovaní z auta by vodiči mali vždy otvoriť dvere svojou vzdialenejšou rukou. V kontinentálnej Európe to znamená pravú ruku. Vo Veľkej Británii, Japonsku, Austrálii alebo inej krajine s opačným jazdením, ľavú. Tento pohyb núti vodičov otáčať hlavou a kontrolovať situáciu priamo za vozidlom. Vodiči by mali o tejto povinnosti mali informovať aj svojich cestujúcich. A to ešte skôr, ako vystúpia z auta.

 auto-bors-skoda-tour-de-france

Poznáte pravý hák?

Všetci dobre vieme, že cesta autom sa niekedy podobá na bojové umenie. Cyklista jazdiaci v cyklistickom pruhu je z ľavej strany predbiehaný autom, ktoré má v úmysle odbočiť doprava. Samozrejmosťou je, že auto prekročí dráhu bicykla.

 

Ak sa vodič zrazu otočí priamo pred kolesom cyklistu, dá mu pravý háčik. Cyklista sa tak nevyhnutne ocitne v pravých dverách auta vedľa/vpredu. Preto sa vždy dobre poobzerajte a kontrolujte situáciu na ceste tak, aby ste predišli takejto zrážke s cyklistami.

 

Jedným z najlepších spôsobov, ako sa vžiť do situácie vodiča i cyklistu, je občasná výmena úloh. To znamená, že ak ste vodič, mali ste sa z času na čas previezť na bicykli. A naopak, v prípade, že bicyklujete, mali by ste sa niekedy stať vodičom. To vám zaručene pomôže s prehľadom zvládať každodenné situácie spojené s dopravnou situáciou na cestách a rešpektovať sa navzájom.