Ak ste si doposiaľ mysleli, že o českej automobilke Škoda vedeli všetko, mýlite sa. Asi každý z nás vie, že ide o tretiu najstaršiu manufaktúru áut na svete, bola založená v Českej republike, má sídlo v meste Mladá Boleslav a napríklad aj to, že v roku 1991 sa stala jednou z automobiliek skupiny Volkswagen Group a založili ju dvaja Václavovia – Laurin a Klement. Čo ste ale o značke Škoda Auto, pravdepodobne, nevedeli?
Pôvodne šlo o výrobcov bicyklov
Škoda nezačínala ako výrobca áut. Jej zakladatelia pôvodne vytvorili spoločnosť na konštruovanie a predávanie bicyklov. Ako tento nápad vôbec vznikol? V decembri 1895 sa Laurinovi pokazil jeho bicykel. Keď si ho šiel dať opraviť, bol mimoriadne sklamaný so servisom a neochotou personálu pomôcť mu s opravou bicykla. Preto spoločne s Klementom založili vlastnú spoločnosť na výrobu bicyklov.
Pokračovali motorkami
Predávanie bicyklov bolo natoľko úspešné, že už o necelé štyri roky potom sa Klement a Laurin rozhodli do bicykla namontovať motor a vytvorili prvú továreň na výrobu motocyklov v Európe. Nová značka motoriek obsahovala viac ako 4,000 rôznych modelov motoriek. Akonáhle však svet ovládol ešte novší trend, automobily, spoločníci sa napokon rozhodli vyrábať autá.
Pretekárske autá v 70. rokoch
V druhej polovici 70. rokov boli autá značky Škoda, konkrétne modely 110R a 130R, populárnou voľbou pre pretekárske autá. A dokedy sa Škode darilo predávať pretekárske autá? Verte či neverte, tento trend zotrval až dodnes a Škoda Auto je aj na súčasnom pretekárskom trhu mimoriadne vyhľadávanou alternatívou pre jazdcov. Možno za to môže aj fakt, že už 17 rokov za sebou vyhrali vo svojej kategórii najnáročnejšiu trasu Spojeného kráľovstva, Roger Albert Clark Rally, s modelom 130LR Estelle, ktorý je poháňaný motorom s výkonom 130 koní.
Najdlhšie sponzorstvo športových majstrovstiev sveta
Škoda drží svetový rekord v Guinessovej knihe rekordov za najdlhšie sponzorstvo športových majstrovstiev sveta. Za posledných 25 rokov sponzorovali Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji organizované Medzinárodnou federáciou ľadového hokeja.
Vyrábali aj lietadlá, lokomotívy, lode či pluhy
Po úspechu prvého automobilu značky Škoda Voiturette A, si Klement a Laurin dokázali vytvoriť stabilné postavenie na medzinárodnom trhu. Počas nestabilných hospodárskych podmienok v Československu v čase prvej svetovej vojny začali pre ozbrojené sily vyrábať nielen autá, nákladné automobily, ale aj autobusy, motory do lietadiel a dokonca aj poľnohospodárske stroje a motorizované pluhy.
Oficiálny dodávateľ zbraní pre Rakúsko-Uhorsko
Spoločnosť Škoda vytvorila efektívny výrobný proces a v roku 1899 sa stala oficiálnym dodávateľom zbraní pre Rakúsko-Uhorsko. V roku 1917 vyrobili prvé ťažké zbrane a guľomety. V tom čase v ich továrni pracovalo takmer 35,000 zamestnancov a výroba spojená s ťažkým priemyslom pokračovala aj počas druhej svetovej vojny.
Najdrahším autom od výrobcov Škoda Auto bola torta
V priebehu niekoľkých desaťročí Škoda Auto vyrobilo mnoho skvelých automobilov s nespočetne veľa Simply Clever prvkami. Avšak, vedeli ste, že najdrahším automobilom značky Škoda bola torta? Konkrétnejšie replika modelu Škoda Fabia, ktorá debutovala v reklame z roku 2007. Torta sa podobala hatchbacku a stála približne 500,000 libier. Náklady na výrobu však stáli za to, pretože Škoda s touto reklamou vyhrala viacero ocenení vrátane ocenenia British Television advertising Awards and Creative Circle Awards!
Nestihli ste si prečítať náš posledný a mimoriadne dôležitý článok o funkcii eCall, ktorá je od mája 2018 povinnou výbavou každého auta? Nevadí, urobiť tak môžete tu!