Hovorí sa, že zlé počasie neexistuje. Existuje len zlé oblečenie. A podobné platí aj pri vozidlách na cestách. Počasie nás nijak neprekvapí, ak sme na autoškole pozorne počúvali a držíme sa zásad bezpečnej jazdy. Jar nám pomaly strieda zimu, a to znamená veľkú premenlivosť počasia spojenú s rannými hmlami. Dajte si aj vy pozor na to, aby ste kvôli zapnutým hmlovkám nedostali pokutu.
Nestrácajme čas definíciou svetlometov do hmly. To musí ovládať každý držiteľ vodičského preukazu. Omnoho dôležitejšie je to, aby sme vedeli hmlovky použiť v správnom čase. Prax totiž ukazuje, že mnoho vodičov využíva tieto svetlomety v nepotrebných situáciách. Kedy teda správne používať predné a zadné svietidlá do hmly? Pomôžme si zákonom.
§ 32 Osvetlenie vozidla
(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. Inými slovami, hmlovky na svojom vozidle môžete použiť len v prípade zhoršenej viditeľnosti, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky navzájom dobre nevidia alebo keď nevidia predmety na ceste. A to, že ste si doma zabudli okuliare naozaj pred policajnou kontrolou neobstojí.
Najčastejšie problémy spojené so svetlometmi do hmly
Je to práve počasie, ktoré ovplyvňuje použitie týchto svetlometov na cestách. Hmlovky jednoducho nemôžeme ľubovoľne zapínať a vypínať len kvôli lepšiemu pohodliu na ceste počas dňa. Narušíme tak jazdu ostatných účastníkov cestnej premávky. Poznáte to sami. Nepríjemné svietenie do očí, odrazy svetla a zhoršená viditeľnosť aj za dobrého počasia. Šoféri si ale mnohokrát používanie svietidiel do hmly vysvetľujú po svojom.
Slabé stretávacie svetlomety sú veľakrát mylným dôvodom na to, aby sme si pri večernej jazde mestom dopomohli hmlovkami. Tie nám síce pomôžu v lepšej viditeľnosti, no zákon s takýmto použitím svietidiel nepočíta.
Neskúsenosť šoférov pri používaní hmloviek je ďalším kameňom úrazu. Tí, ktorí už máte niečo najazdené, máte cit na to, čo znamená zhoršená viditeľnosť na cestách. Začínajúcim šoférom niekedy robí problém na cestách aj slabé mrholenie. To ale taktiež nie je dôvod na použitie svietidiel do hmly.
Inokedy to býva práve umiestnenie svetlometov do hmly na konkrétnom vozidle. Bývalo zvykom, že hmlovky boli umiestnené v spodnom nárazníku vozidla. Platí to najmä pri starších autách. Tie novšie modely vozidiel majú hmlovky zakomponované pri stretávacích svetlometoch. Dôvod je jednoduchý. Predné hmlovky umiestnené vo vyššej pozícii vedia lepšie osvetliť vozovku v prípade zhoršenej viditeľnosti a dochádza k menšiemu rozptylu svetla.
Tak či onak býva používanie svetlometov do hmly častým dôvodom na dohady a spory medzi šoférmi a policajnými hliadkami. Musíme si uvedomiť, že používanie svietidiel do hmly občas závisí aj od jeho citlivosti šoféra na okolie a rovnako od intenzity zhoršenej viditeľnosti. Nejaký čas potrvá, kým odhadnete, kedy je ten správny čas zapnúť tieto svetlá. Myslite na to pri najbližšej rannej jazde do práce. Každý detail je na ceste dôležitý. Nezabúdajte, že zlé počasie neexistuje. Ak dodržiavame predpisy, začne nás tešiť aj jazda v nepriaznivých podmienkach.